Keresés ebben a blogban

2016. november 15., kedd

Az emberélet útjáról és értékéről

Elkezdtem nézni A zongorista című filmet. Abbahagytam. Nem akarok hisztériás kifejezéseket használni, maradjunk abban, hogy nem volt kedvem tovább nézni.
Néhány napja szünetet tartottam a munkámban, kimentem kicsit lapozgatni a televízió adókat. Megálltam egy beszélgetésnél. Kovalik Mártát láttam, hajdani rádiós kolléganőmet, egy még hajdanabbi kollégám (egyik legközelebbi barátom), Kovalik Károly első feleségét. Ősidőkből származó ismeretség, de nem ez a lényeg, hanem hogy Márta volt az egyik legjobb rádiós és legtiszteletreméltóbb ember, akit valaha ismertem. A műsorban, aminél most megálltam, valamilyen dokumentumfilmről beszélgettek, amiben egy vadászgép lelőtt egy utasszállító repülőt kétszáz utassal, ezáltal megmentve hetvenezer ember életét - a részleteket nem tudom, későn kapcsolódtam be. A tesztkérdés úgy hangzott, ki ért egyet a vadászgép kapitányával, aki figyelmen kívül hagyva a parancsot lelőtte az utasszállítót. A különböző országok közvéleménye túlnyomó többségben a vadászpilótának adott igazat, de Japánban a húsz százalékot sem érte el a helyeslők aránya. Miért, hangzott a riporteri kérdés. Voltak ilyen-olyan válaszok, akkor Kovalik Márta halkan megszólalt: Japánban mindig más volt az emberi élet értéke, mint amit mi tartunk róla, ők a parancsmegtagadást tartották fontosnak, annak alapján ítéltek. Ma, kérdezte a riporter. Még ma is, mondta Márta.
Azért nem volt kedvem tovább nézni A zongorista című filmet, mert amíg néztem, az a gondolat járt az agyamban, hogy a csúti futballista sem értékeli túl nagyra az emberi életet. És most már az amerikai elnök sem. Ez a két barbár fenekedve gyűlöli a muszlimokat azért, mert azoknak nem számít értéknek az ember élete. Miközben a szotyolaköpködő dagadék és az amerikai kupec pontosan ugyanúgy vélekedik az emberi élet értékéről, ahogyan az iszlám állam nevű förtelem: az övéik élete értékes, a többi dögöljön meg.
Ez a mi rablógyilkosunk ahhoz elég buta, hogy ezt a fenti tételt ne legyen képes levezetni, de annyit azért lát, az újbarbárság kora az ő náci, népirtó eszméit viszi diadalra. Még nem mondta ki, mit kell tenni a népvándorlás megállításának érdekében. De ha kimondja, nagy diadalüvöltés lesz. Ahogy az első és a második világháború kitörésekor is az volt.
A magyar hazafiak üvöltöttek.
Szóljanak, ha úgy látják, borúlátó vagyok.